entrevista sebastian boesmi
entrevista sebastian boesmi
entrevista sebastian boesmi
Art Fa 4 setmanes

Sebastián Boesmi, art que interpel.la

S’acosta la nova edició del WAC i les ganes de veure els artistes en acció. Fins llavors seguim escalfant motors entrevistant artistes que van participar en prèvies edicions de festival. Aquesta setmana hem tingut la gran oportunitat de conversar amb Sebastián Boesmi, artista paraguaià afincat actualment a Madrid amb una dilatada carrera artística.

Poblenou Urban District: Hola Sebastián!, ¿en quina edició del WAC vas participar?, com va ser la teva experiència?

Sebastián: Vaig participar en l’edició de l’any 2018 i la meva experiència va ser molt positiva. Casualment l’espai que em va tocar era a prop d’un pis on vaig viure una temporada al Poblenou i aquests carrers que van conformar l’escenari urbà del WAC eren part de la meva quotidianitat.

El poder alterar el paisatge per mitjà del pictòric, que en aquest moment s’encarnava en una sèrie de propostes en les vidrieres d’una manera més enllà de la pràctica individual, va ser molt enriquidor.

Poder parlar en col·lectiu des de les nostres imatges, cada un/a amb els seus diferents discursos i estètiques, va ser memorable.

P: Com van ser els teus començaments en el món de l’art?

S: Vaig començar al jardí de casa meva, el meu taller hi era entre els arbres improvisant amb el que tenia i és aquí on em posava a pintar i dibuixar. Recordo el 2003 haver rebut un reconeixement d’arts visuals i la periodista que va venir a fer-me una nota per aquell succés em va dir ‘portam al teu taller’ i la vaig portar a aquest arbre al jardí de casa meva per aquell temps a Asunción, Paraguai. És aquí on vaig cursar la carrera de Llicenciat en Arts Visuals.

Em vaig traslladar a París el 2010 realitzant aquest any la meva primera exposició individual a la Galerie Hebert Art Contemporain de la capital francesa. Aquesta exposició es va convertir en la primera de diverses exposicions a Europa i Amèrica, d’experiències en residències artístiques i tallers internacionals: Citê International des Arts, en Paris (2010), El Atunero Barcelona (2012 a 2016), Marma Art Projects en Berlín (2016), August House en Johannesburg (2017), The Art Students League of New York (2007 y 2017), Bonte Zwaan en Amsterdam (2017), Atelier Miami (2019) i actualment en Taller Bonus en Madrid, on recentment vaig cursar un màster en Investigació en Art Contemporani i Creació a la Universitat Complutense de Madrid (2019-2020).

entrevista sebastian boesmi

També he realitzat algunes exposicions col·lectives i 17 exposicions individuals fins a la data, citant en ambdós cas a l’Institut Valencià d’Art Modern I.V.A.M. (València), la galeria Espai.B de Barcelona, ​​la Fira Internacional d’Art Contemporani de Barcelona SWAB, El Centre Cultural Borges de Buenos Aires, entre d’altres.

P: Una gran trajectòria … Sebastián explica’ns una mica sobre en què consisteix la teva obra.

S: En la meva obra gairebé sempre tot està en moviment o a punt de moure, m’interessen les relacions del micro món i del macro univers, així com la idea de camuflatge.

En aquest moment estic orientat a la pràctica mateixa com investigació artística i la meva metodologia comença amb l’elecció dels materials i la tècnica. Considero molt important la comprensió del material que vaig a utilitzar (en especial quan realitzo objectes) reconèixer els seus valors i entendre que em diuen. Aproximar-se a ells de la mateixa manera que m’acosto a una imatge, per mitjà de la compenetració emocional i dels aspectes conceptuals i relacionals.

Les obres han de interpel·lar i, més enllà d’utilitzar simbologies, utilitzar a la metàfora com a element narratiu ja que entenc a la pràctica contemporània com una extensa productora de preguntes, no de respostes.

P: Quina diries que és la teva font d’inspiració?

S: Les meves obres estan inspirades en les meves experiències i observacions quotidianes i per la meva imaginació. Són autobiogràfiques. De vegades confessionals, de vegades irreverents i de vegades vulnerables.

P: Has estat creant obra durant aquests mesos de confinament? En què consisteix?

S: Sí, vaig estar pintant alguns llenços de formats intermedis. ‘A punt per anar a l’supermercat’ és un acrílic sobre llenç que parla de situacions quotidianes que van ser afectades amb la implementació de el protocol sanitari davant la crisi de l’COVID-19. L’escena dóna lloc al moment anterior a anar al supermercat cobert amb una bufanda o mascareta, ulleres de nedar, guants, desinfectants en garrafes com motxilles i una personificació de virus mateix com a subjecte.

També durant el confinament vaig estar realitzant una sèrie d’imatges en les que utilitzo les mans per parlar del pas del temps i de l’esdevenir, conte els dies de a cinc per que així vaig aprendre a comptar, amb els dits de les mans, pensant que algunes vegades una línia recta (personificada en la incisió del fil en la meva pell) s’imposa al mig del natural esdevenir.

‘Conte els dies’. Fotografia digital. Brodat sobre la mà de Sebastián Boesmi. Madrid 2020

 

Ara mateix estic creant una sèrie d’objectes trobats a la natura, a la ciutat i descarregats com a models 3D per després ser impresos. Aquests tres estadis m’ofereixen un seguit de materials com bresques d’abelles morts, arrels d’arbres trobades, roba, cartells, models 3D de closques de tortuga impresos, pedres que intervinc amb llums de neó, sensors i en alguns cas text. Parlar de les tensions entre tecnologia i natura, moltes vegades hostils i moltes vegades integrades entre si, és important per a mi.

Moltes gràcies Sebastian per obrir-nos les teves portes al teu món artístic. Podeu seguir tota la seva obra i els seus projectes en el seu compte d’Instagram (@boesmi_art), i a la seva web.