Art Fa 1 mes

Rubén G. Calzada, Artivisme Urbà

Rubén González Calzada és un artista valencià amb un objectiu clar, la creació d’obres a l’espai urbà per conscienciar el públic i que aquest interactuï amb el món que l’envolta. Com afirma ell, el carrer i els seus espais públics són perfectes per a la realització d’intervencions artístiques que es revolten contra el consum submís.

Rúben va participar en diverses edicions del WAC, ens ho explica en la següent entrevista a més de parlar-nos sobre la seva obra i els seus començaments en el món de l’art.

Poblenou Urban District: Hola Rubén! En quines edicions vas participar, com va ser l’experiència?

Vaig participar per primera vegada en 2018, intervenint unes vidrieres amb un projecte en el qual tractava la pluralitat de gènere emprant el codi binari com a recurs. Va ser una gran experiència, teniu un equipàs i es genera una atmosfera increïble amb tots els artistes creant al mateix temps.

En 2019 vaig repetir en l’espai Simon, ja amb una exposició d’alguns dels treballs d’art públic que havia realitzat en l’últim any. L’espai em va semblar una meravella.

Crec que és fonamental que hi hagi festivals d’art urbà, és important utilitzar l’espai públic per poder crear per la capacitat que té d’arribar a la gent.

P: Parla’ns sobre la teva obra, els teus començaments i evolució en el món de l’art.

R: La meva experiència com a artista és encara curta, però ha estat intensa i reconfortant. En 2017 vaig finalitzar el Màster en Producció Artística de la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València, i això va ser el punt d’inflexió. Els projectes que he desenvolupat des de llavors han tingut principalment un caràcter social, i la majoria d’ocasions han girat al voltant de la pèrdua d’identitat, l’exclusió de gènere, tenint també molt present la visibilització del col·lectiu LGTBI.

He realitzat projectes d’art públic en beques de producció o festivals urbans a València, Barcelona, ​​Madrid i Saragossa, creant obres permanents amb pintura, o més efímeres a través d’accions, performance o vídeo. La idea amb aquests treballs ha estat trencar la quotidianitat entenent la ciutat com un espai de treball. D’aquesta manera, he tractat de manipular a través del color i la tipografia l’arquitectura dels espais i interactuar amb ells, aportant un valor afegit al paisatge urbà i amb l’objectiu de generar una reflexió en el transeünt.

De forma paral·lela, he anat desenvolupant també altres treballs en l’estudi abordant des de l’arxiu i la memòria obra més pictòrica emprant tècniques com transferències, cianotípies i brodats dels quals he pogut mostrar en algunes exposicions col·lectives a València, Madrid i Palma de Mallorca.

P: En què has estat treballant durant aquests últims mesos de confinament?

R: Pel que fa a la producció, al no poder anar a l’estudi per la situació de l’COVID-19, em vaig quedar a mitges amb un projecte que vincula la homoeròtica amb el totalitarisme i les relacions de poder i de resistència.

Em vaig trobar amb que tenia molt paper a casa, un pot de tinta blava i una quarantena per davant. D’aquesta manera i unes quantes aiguades després, vaig realitzar diverses peces grans (50×70 cm) i un llibre d’artista en format més petit sobre el nudisme i esport a l’Alemanya dels anys 30.

Gràcies Rubén per dedicar-nos aquest temps i obrir-nos les portes al teu univers creatiu. Per descobrir més sobre la seva obra podeu visitar la seva web i el seu instagram @rubengcalzada

A més, prompte podrem veure molt aviat a artistes en plena acció en el WAC que tenim programat per a mitjans de Juliol, us esperem!.