Està passant Fa 8 mesos

IN-EDIT Barcelona: 17a edició

Torna un any més l’In – Edit, el festival de documental musical de Barcelona. Aquest any celebra la seva 17a edició amb un balanç de 36 edicions celebrades arreu del món, amb més de 600 documentals exhibits i que han gaudit més de 80.000 espectadors.

Aquest any, tornen a la càrrega amb obres sobre la cantautora PJ Harvey, l’escena club a Berlin o un film sobre la breu i tràgica carrera del cantant de trap Lil Peep. Et recomanem  5  (+ 1) documentals que no et pots perdre entre els 51 films que desfilaran pels cinemes Aribau i les diferents seus del festival durant aquesta setmana.

 

BERLIN BOUNCER
Director David Dietl
Germany / 87 min. / 2019 / German, English 

La història recent de Berlín explicada a través de tres notoris porters de discoteca que van viure la caiguda del Mur i el boom de la cultura de club. Les seves inquietuds personals s’entrellacen amb l’hedonisme, l’art, el racisme i la gentrificació.

La porta dels locals que custodien els tres protagonistes són l’original punt de partida d’un documental que pren el pols a la capital alemanya i al seu vibrant enrenou noctàmbul tres dècades després de la reunificació. Frank és un exmilitar de poble amb ínfules artístiques i deliris de grandesa, un “guardià de l’excés” a qui agrada posar com a model nu. Smiley és un expolicia militar afroamericà que va passar de fer guàrdia al Mur a muntar la seva pròpia empresa de seguretat amb la qual pogués “fer les coses de forma diferent als altres”. Sven Marquardt és el cèlebre i despietat porter amb tatuatges facials de la discoteca Berghain, una llegenda punk del Berlín Est que també ha fet carrera com a fotògraf. Tots ells disserten sobre una professió inestable feta per a hedonistes que volen continuar pertanyent al ritme implacable de la ciutat. I qüestionen les seves vides en un context d’incertesa a causa de la piconadora capitalista també coneguda com “gentrificació”.

 

EVERYBODY’S EVERYTHING
Director Sebastian Jones, Ramez Silyan
United States / 115 min. / 2019 / English

 El cineasta Terrence Malick és el productor d’aquesta corprenedora elegia de Lil Peep, icona de l’emo-trap que va morir amb només vint-i-un anys a causa d’una sobredosi i sota la llosa de la fama sobtada.

L’aire íntim i tràgic d’aquest film casa a la perfecció amb la música de Lil Peep: torturada, trista i irada. Amb la complicitat de la seva mare i dels seus avis, aquest documental reconstrueix la infantesa i l’adolescència de Gustav Ahr, que des d’aleshores i ja sota l’àlies artístic de Lil Peep pràcticament va retransmetre en directe el seu dia a dia i els seus problemes de depressió i addiccions a través de les xarxes socials. De la seva breu i meteòrica carrera –dos escassos anys en què va sobresortir com el principal referent d’un subgènere que aplega “SoundCloud rap” i riffs i melodies pop-punk–, també repassa detingudament, i sense embuts, un llarguíssim rosari d’amics i col·laboradors

  

GAY CHORUS DEEP SOUTH
Director David Charles Rodrigues
United States / 98 min. / 2019 / English

Crònica de la gira d’un cor d’homes gais de San Francisco pel sud dels Estats Units. Un acte d’afirmació contra la creixent homofòbia de l’era Trump que enfronta els membres del cor a pors i ferides del passat.

 “Hi ha una tempesta i hem d’aprendre a ballar-hi”. Davant del ressorgiment de lleis de base religiosa contra els drets de la comunitat LGBTIQ+ al sud dels Estats Units, el Cor d’Homes Gais de San Francisco decideix passar a l’acció. Aquest documental els acompanya en la seva gira de 25 concerts en una setmana per auditoris i esglésies de Mississippi, Tennessee, Alabama, Carolina del Nord i Carolina del Sud, cinc estats del “Cinturó Bíblic” on el cristianisme evangèlic té un profund arrelament social. Amb la complicitat del cor de gòspel interconfessional d’Oakland i un repertori compost de cançons religioses, aquest viatge a les mateixes comunitats que van donar l’esquena a membres del cor en sortir de l’armari els reconnecta amb les seves arrels i els enfronta a les seves pors i prejudicis.

 

THE RISE OF THE SYNTHS
Director Iván Castell
Spain, United States / 90 min. / 2019 / English, French, Spanish

Història coral del synthwave, corrent electrònic subterrani inspirat en les BSO i en l’imaginari dels 80 que, gràcies a Drive i Stranger Things, ha permeat el mainstream i ha fet que una generació de músics senti nostàlgia d’un temps que no va viure.

John Carpenter és aquí poc menys que un déu. La veu i l’obra de l’autor de pel·lícules i bandes sonores com Rescate en Nueva YorkEstán vivos o El príncep de les tenebres sobrevolen tot el metratge com a referent unànime per a artistes synthwave de totes les edats. Els seus sintetitzadors espartans i atmosfèrics marquen el camí als incomptables entrevistats en mitja dotzena de països: projectes com Vallerie Collective, 80s Stallone, Carpenter Brut, Miami Nights 1984, Perturbator o el lleidatà Nightcrawler. Entre tots, tracen diferents maneres d’entendre una subcultura eminentment postmoderna (un peu al passat, l’altre al futur) que a mitjans dels 2000 congregava només dotzenes d’usuaris de MySpace i s’ha acabat colant al terreny mainstream, en gran part gràcies al tema de Kavinsky per a Drive i a la nostàlgia vuitantera de la sèrie Stranger Things. El documental il·lustra àgilment aquesta estètica visual de fons de geometries sintètiques com trets de la pel·lícula Tron, tons liles degradats, neons roses com a Blade Runner i omnipresents skylines urbans nocturns.

 

IBIZA – THE SILENT MOVIE
Director Julien Temple
United Kingdom / 91 min. / 2019 / English

Mites, llegendes i realitat s’entremesclen en una fascinant i corrosiva història d’Eivissa que es pot ballar. De l’arribada dels fenicis al ‘paradís new age’, de les bacanals romanes a les macrodiscoteques i el ‘balearic beat’.

Només Julien Temple podia explicar així la història geopolítica i cultural de l’illa més boja de l’imaginari europeu. Ningú no parla a càmera i no hi ha veu en off, per això en diu “pel·lícula muda”. El film és un mosaic d’imatges d’arxiu, cartells explicatius, dramatitzacions històriques i retalls de pel·lícules i animació al ritme d’una sessió de Fatboy Slim, assidu de l’illa durant la “invasió anglesa”.

 

(+1) VIGÍLIA.  FI DE GIRA DE 45 CEREBROS Y 1 CORAZÓN
Director Pol González

Spain / 16 min. / 2019 / Catala

Apunts en primera persona de tot el que tres anys de col·laboració artística i de gira constant han significat per als autors de cançons de tant d’abast popular com “La gent no s’adona del poder que té” o “Tú que vienes a rondarme”. Art que creix a la carretera, “com se n’aprenia abans”. Una connexió musical que els ha canviat la vida.

 


IN-EDIT