Art Fa 7 mesos

Saps que és el PobleZoo?

Aquesta setmana entrevistem a Tim Marsh, artista urbà que forma part de la plataforma d’artistes del Poblenou Urban District, per haver participat en diverses edicións del Windows Art Circuit. Ho fem per presentar-vos PobleZoo, un projecte destinat a oferir una experiència d’art urbà completament nova que transmet un missatge de consciència i ecologia als seus usuaris.

Què és el PobleZoo?

PobleZoo respon a diversos problemes: la condició dels animals en zoos, la visibilitat dels artistes urbans i l’ús d’espais menys turístics per a fins artístics.

Tim Marsh ha pintat diferents animals en persianes i portes de Poblenou. Descarregant l’aplicació d’PobleZoo, aquests animals cobren vida i es poden veure en 3D. Aquesta aplicació permet tenir una experiència completament nova, moderna i divertida, sense que cap animal sigui maltractat. Al seu torn, a través d’aquests graffitis es embelleixen els espais i se’ls dota de nous significats.

Li preguntem a Tim sobre els orígens de PobleZoo, com va sorgir la idea?

Tot va començar amb la persiana que vaig pintar per Pitagora. Just a la banda hi havia una oficina en la qual em van contractar perquè també pintés aquí. Així va sorgir el dibuix del tigre. Després em van proposar pintar més persianes amb altres animals, de manera que vaig començar a plantejar-me com podia fer un projecte coherent i transmetre missatges a través d’ells. Vaig contactar amb Astro Pirata, dissenyador gràfic, per veure com es podien animar. I des de llavors, porto dos anys pintant persianes i un treballant amb Astre a la part digital.

Per què al Poblenou?

PobleZoo va sorgir aquí i per això el vaig anomenar així. Poblenou és sens dubte un dels meus barris preferits de Barcelona. És molt industrial i aquí es concentren la majoria de creatius de la ciutat; hi ha tallers, coworkings artístics i menys turisme.

Com s’aconsegueix la tridimensionalitat?

Bé, ho explico molt ràpid: Primer cal fer la pintura i després, treure cada forma de la foto, per poder animar-la amb un programa 3D. Quan l’animació està feta, cal treballar-la amb un altre programa perquè la pintura es transformi en un dard. Entre la pintura i el treball digital, ¡cada animació ens porta dues setmanes!

 

Has pintat en diferents suports: murs, parets, portes, llenços … creus que en el moment actual en què ens trobem, els nous suports digitals afavoreixen la difusió i el consum d’art?

En realitat, no crec que la situació de quarantena sigui l’única raó de la diversificació dels suports digitals. Crec que, en la nostra època, el digital és molt important i aquesta diversificació de la qual sortiran noves idees cada dia és inevitable.

No obstant això, sí ajuda a que els artistes que -com la resta- no poden sortir, tinguin la possibilitat d’experimentar. Aquestes setmanes, he vist molts artistes treure les seves filtres a instagram, o provar la il·lustració digital. Crec que cal viure d’acord amb el nostre temps, estem en ple boom dels suports digitals.

Sabem que vas pintar a Hong Kong, com veus l’art urbà aquí i fora de les nostres fronteres?

He pintat a Hong Kong diverses vegades, i és veritat que és molt diferent. En primer lloc, perquè no hi ha tant grafit com a Europa. No obstant això, a Hong Kong hi ha menys pintures que a Barcelona, ​​però murals més grans i més detallats que romanen durant més temps. Per descomptat, parlo des de la meva experiència.

Em pregunto per què a Barcelona no hi ha murals tan gegants com en altres països en els que he pintat. A París, hi ha mitgeres que han dinamitzat barris sencers, també a Berlín, Bogotà, Ciutat de la Cap … Bé, a tot el món!

Sembla que les administracions aquí no vegin el que poden aportar aquest tipus de projectes, i la manera en què poden ajudar a nivell social en barris i ciutats. M’han dit que a la burocràcia barcelonina li fa por de llançar-se a aquest tipus de projectes, això ha de canviar !. A mi m’encantaria portar el projecte PobleZoo a un nivell superior i fer mitgeres interactives.

Parlant d’art urbà local, com ha estat la teva experiència en el WAC?

El veig com un projecte genial, realment s’hauria de portar a un nivell més alt.

Per exemple, no entenc com les pintures no es quedin molt de temps en els espais. Els artistes inverteixen el seu temps, el seu amor per l’art i la seva professionalitat, caldria trobar suports on es puguin quedar i així seguir omplint el barri d’art, com es fa en altres festivals. Per exemple, el cas del Gargar festival, al poblet de Penelles conegut en el món sencer per les seves pintures urbanes. La gent hi viu en un entorn colorit i el poble s’ha dinamitzat. Sincerament penso que no hi ha desavantatges a l’hora d’omplir el barri d’art de qualitat.

Moltes gràcies Tim pel teu temps i col·laboració. Esperem que us hagi agradat l’entrevista i que pel que fa puguem sortir al carrer, la curiositat de conèixer com és un zoo artístic en 3D us faci descarregar l’app (amb un preu de 5,49 € de suport a l’artista) i visitar-lo.